torsdag 2 augusti 2007

Luftrenare med jonisator riskabla?

Forskning finns som pekar på att de små mängder ozon som luftrenare med jonisatorer producerar möjligen kan vara riskabla för hälsan. Det hela är intressant men behöver tänkas igenom en del.

Det forskarna såg var att:

  • Små rum med dålig ventilation kan ozon byggas upp till högre nivåer.
  • Ozon från luftrenare med jonisator kan addera till ozon som redan finns.
Ozon är en oxidant och ett riskabelt ämne. De små mängder som luftrenare med jonisatorer producerar har emellertid ansets ofarliga. Den här forskningen pekar på att risker ändå kan finnas.

Studien behöver studieras närmare
Hur relevant den här studien är behöver jag titta närmare på. Jag har inte läst artikeln utan bara pressmeddelandet än. Pressmeddelandet gav ingen information som gör det möjligt att bedöma hur relevant det här är.

Många luftrenare med jonisatorer producerar t.ex. inte mer ozon än en TV, kopiator eller en bildskärm. Och luftrenaren ska typiskt placeras högt upp medan du sitter direkt framför bildskärmen. Så skillnaden behöver inte vara relevant.

Hur en luftrenare med jonisator placerar har också minst sagt stor betydelse. Frågan är hur forskarna placerade luftrenarna.

Är dessa luftrenare säkra?
Det har emellertid kommit en del andra varningar nyligen avseende luftrenare med jonisator bl.a. följande som jag publicerade på Nyfikenvital: Rengöringsprodukter och luftrenare tillsammans kan ge smutsig luft. Kontentan där är att vissa tillsatser för doft till rengöringsprodukter reagerar även med dessa små mängder ozon och får mängden partiklar att öka tydligt i luften.

University of California - Irvine
Jag spar undan den här nyheten om forskningen här på bloggen. När jag läst artikeln noga ska jag uppdatera vår huvudsida om luftrenare med jonisatorer på Nyfikenvital med den här informationen.

Pressmeddelandet finns här: Indoor air purifiers that produce even small amounts of ozone may be risky for health.

Tidigare bloggat om luftrenare
Om en studie där man ska se om luftrenare kan hjälpa barn med astma: Elektrostatisk luftrenare och dammsugare med HEPA-filter ska hjälpa barn med astma. När den är klar ska jag skriva mer om det på Nyfiken vital.

Växter som luftrenare: Ren inomhusluft med växter.

Inga kommentarer: