onsdag 24 januari 2007

Fisken fortsätter att dö

En tredjedel av alla fiskarter i Kina har utrotats. I USA är situationen inte mycket bättre. I Potomac River i Washington DC har hanfisken börjat lägga ägg.

De oroande nyheterna rapporterades av National Geographic.

Manlig fisk som lägger ägg

2004 upptäcktes det att manlig fisk hade börjat lägga ägg i Potomac River. Orsaken var okänd.

En amerikansk statlig undersökning har nu med stor sannolikhet hittat orsaken. Föroreningarna från vanliga hushållsprodukter och flamskyddsmedel förändrar könet på fisken.


Foto: hollyziggy.
Det är arten Micropterus dolomieu ("smallmouth bass") som påverkats av de könförändrade kemikalierna.

En tredjedel av fisken i Kina är utroad

En tredjedel av arterna i Gulafloden har utrotats. Nyheten som rapporteras National Geographic bygger på en officiell rapport från Kina.

Läs mer

Male Fish Producing Eggs in Potomac River National Geographic.
Sex-Changing Chemicals Found in Potomac River National Geographic.
A Third of Fish Species in China River Extinct, Officials Say National Geographic.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag läste idag om en komodovaranhona som lagt 4 ägg, utan att ha träffat en hane.(äggen resulteradei fyra ungar) Det är tydligen en av flera reptilarter som kan fortplanta sig asexuellt, genom partenogenes. Det var ju lite "käckt" eftersom den är utrotningshotad. Det Du skriver om är självklart inte lika "käckt"... Bra blogg, hit återvänder jag.

Swedish Research sa...

Tack!

Jag skrev en notis om henne Varan lyckades lägga ägg utan hane.

Jag använder bloggen mest för att anteckna om nyheter som jag vill spara även om jag kan göra något större av dem nu.

Då kanske man lättare följa sådant som klimatförändringarna.